Bloemengroep
Paasproject bloemendienst 2008

Nehemia hoort dat Jeruzelem in puin ligt en verlangt ernaar de stadsmuren en de tempel weer te gaan opbouwen. Centraal staat het bouwen van een huis van toekomst, gesymboliseerd door de loofhut. De loofhut is dan ook de basis van alle schikkingen voor de lijdenstijd, die de Israëlieten herinnert aan de reis door de woestijn. De loofhut werd gebouwd tijdens het loofhuttenfeest; een oogstfeest, maar ook een pelgimsfeest. Een loofhut beschermt je als een huis; het heeft een open dak met uitzicht op de hemel. We werken met de ‘loofhutschikkingen’, de teksten en liederen toe naar het Paasfeest, naar de opstanding.
Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte 1e lijdenszondag 10 februari

Nehemia staat op uit zijn verdriet om te gaan bouwen aan een nieuwe toekomst. De gebogen takken herinneren aan verdriet, de parels aan de tranen. Daaruit richten de anemonen zich op en herinneren aan het opstaan uit een woestijn van verdriet. Zo richten we ons op leven vanuit God die nieuw leven schenkt.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte 2e lijdenszondag 17 februari

De bundels verwijzen naar de mensen, verschillende van aard, maar we hebben hetzelfde geloof, dezelfde boodschap en inzet.
Sneeuwklokjes zijn een verwijzing naar hoop: ze luiden de winter uit, de lente in.


Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte 3e lijdenszondag 24 februari

Distels en doornen zijn symbolen van pijn, hindernissen, tegenwerking, lijden, zoals die in de lezingen van vandaag te horen zijn. Het water is hier een verwijzing naar de bron van levend water. Daar putten we nieuwe moed uit om door te gaan.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte 4e lijdenszondag 2 maart

Recht doen aan elkaar en aan de aarde; onrecht bestrijden. De 2 bakken zijn gevuld met dezelfde eco en fair-trade producten. De kleur is roze; het licht van Pasen begint door te breken en maakt het paars lichter.


Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte 5e lijdenszondag 9 maart

Klimop is altijd groen en klimt naar het licht en hecht zich. Het is een verwijzing naar trouw, de trouw van Nehemia. De narcissen, ook wel Paaslelie of Paastrompet genoemd, verwijzen naar opstaan uit de dood (bloeien op uit de donkere aarde); voor deze zondag ook een verwijzing naar het verhaal van Lazarus.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte 6e lijdenszondag 16 maart Palmpasen

Palmtakken worden gebruikt voor het maken van de loofhut. De palm is een verwijzing naar de rechtvaardige, omdat hij recht omhoog groeit en goede vruchten draagt. Ook bij de intocht van Jezus wordt met palmtakken gezwaaid. De kleur rood verwijst naar de liefde, het hart, maar ook naar het lijden, het bloed. Rood is in de christelijke traditie de liturgische kleur voor de Geest. De verbinding van het Loofhuttenfeest met Palmpasen is dat Jezus een huis van vrede en gerechtigheid weeft voor de wereld, waarin je je beschermd en gevoed mag weten.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte Paasnacht, 22 maart

Ingetogen, zonder woorden.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte Pasen, 23 maart

Op deze dag van een nieuw begin, wordt Nehemia 9 gelezen. Het volk beseft dat God altijd, hoe ver ze ook van Hem wegraken, trouw blijft en hen zal redden.
Vandaag vieren we dat er met de Opstanding van Jezus een einde komt aan de heerschappij van de dood: Leven staat op uit de dood, als bloesem uit het dorre hout!
De steen, die de weggerolde steen bij het graf symboliseert, ligt aan de zijkant met daaromheen groene takken. De voorjaarsbloemen/bloesems zijn wit. Zij beelden het nieuwe leven uit.