|
Bloemengroep |
|
|
Nehemia hoort dat Jeruzelem in puin ligt en verlangt
ernaar de stadsmuren en de tempel weer te gaan opbouwen. Centraal
staat het bouwen van een huis van toekomst, gesymboliseerd door de
loofhut. De loofhut is dan ook de basis van alle schikkingen voor
de lijdenstijd, die de Israëlieten herinnert aan de reis door
de woestijn. De loofhut werd gebouwd tijdens het loofhuttenfeest;
een oogstfeest, maar ook een pelgimsfeest. Een loofhut beschermt je
als een huis; het heeft een open dak met uitzicht op de hemel. We
werken met de ‘loofhutschikkingen’, de teksten en liederen
toe naar het Paasfeest, naar de opstanding. |
|
|
1e lijdenszondag 10 februari
Nehemia staat op uit zijn verdriet om te gaan bouwen aan een nieuwe
toekomst. De gebogen takken herinneren aan verdriet, de parels aan
de tranen. Daaruit richten de anemonen zich op en herinneren aan
het opstaan uit een woestijn van verdriet. Zo richten we ons op
leven vanuit God die nieuw leven schenkt.
|
|
|
2e lijdenszondag 17 februari De bundels verwijzen
naar de mensen, verschillende van aard, maar we hebben hetzelfde
geloof, dezelfde boodschap en inzet.
Sneeuwklokjes zijn een verwijzing naar hoop: ze luiden de winter
uit, de lente in.
|
|
|
3e lijdenszondag 24 februari Distels en doornen
zijn symbolen van pijn, hindernissen, tegenwerking, lijden, zoals
die in de lezingen van vandaag te horen zijn. Het water is hier
een verwijzing naar de bron van levend water. Daar putten we nieuwe
moed uit om door te gaan.
|
|
|
4e lijdenszondag 2 maart Recht doen aan elkaar
en aan de aarde; onrecht bestrijden. De 2 bakken zijn gevuld met
dezelfde eco en fair-trade producten. De kleur is roze; het licht
van Pasen begint door te breken en maakt het paars lichter.
|
|
|
5e lijdenszondag 9 maart Klimop is altijd groen
en klimt naar het licht en hecht zich. Het is een verwijzing naar
trouw, de trouw van Nehemia. De narcissen, ook wel Paaslelie of
Paastrompet genoemd, verwijzen naar opstaan uit de dood (bloeien
op uit de donkere aarde); voor deze zondag ook een verwijzing naar
het verhaal van Lazarus.
|
|
|
6e lijdenszondag 16 maart Palmpasen Palmtakken
worden gebruikt voor het maken van de loofhut. De palm is een verwijzing
naar de rechtvaardige, omdat hij recht omhoog groeit en goede vruchten
draagt. Ook bij de intocht van Jezus wordt met palmtakken gezwaaid.
De kleur rood verwijst naar de liefde, het hart, maar ook naar het
lijden, het bloed. Rood is in de christelijke traditie de liturgische
kleur voor de Geest. De verbinding van het Loofhuttenfeest met Palmpasen
is dat Jezus een huis van vrede en gerechtigheid weeft voor de wereld,
waarin je je beschermd en gevoed mag weten.
|
|
|
Paasnacht, 22 maart
Ingetogen, zonder woorden.
|
|
|
Pasen, 23 maart Op deze dag van een nieuw begin,
wordt Nehemia 9 gelezen. Het volk beseft dat God altijd, hoe ver
ze ook van Hem wegraken, trouw blijft en hen zal redden. Vandaag
vieren we dat er met de Opstanding van Jezus een einde komt aan
de heerschappij van de dood: Leven staat op uit de dood, als
bloesem uit het dorre hout!
De steen, die de weggerolde steen bij het graf symboliseert, ligt
aan de zijkant met daaromheen groene takken. De voorjaarsbloemen/bloesems
zijn wit. Zij beelden het nieuwe leven uit.
|
|
|