Een Wethouder op de kansel

Wethouder Guus Elkhuizen voelde zich in eerste instantie wat onwennig op de kansel van de Gereformeerde kerk PKN in Nieuwkoop maar vond het toch wel een eer om daar te staan. Zijn preek draaide om het bekende verhaal van de Barmhartige Samaritaan. De de wethouder beantwoordde de vraag wie is je naaste, met degene die op je pad komt. Als wethouder kom je veel mensen op je pad tegen, vaak met tegengestelde belangen. Alleen aan de wet houden is niet genoeg, dan heb je vaak een verliezer. In de geest van de wet handelen daar gaat het om. Dat houdt ondermeer in dat er op eigen verantwoordelijk en eigen inzet moet worden gewezen.

Een gemeenschap met veel gemeenschapszin dat is het ideaal van de wethouder. Een voltooid leven mag ook nooit een gevolg zijn van het gebrek aan aandacht van de gemeenschap, hij haakte daarbij in op de recentelijk landelijke discussie over dat onderwerp.

Soms tijdens zijn betoog vergat je even dat daar geen dominee stond maar een wethouder. Het was inderdaad een les in gemeenschapszin. In het vragenrondje bleek dat kerk en overheid elkaar in taken rond aandacht en de zorgzaamheid kunnen vinden.

De man uit Samaria helpt de beroofde man op zijn paard. Links op de achtergrond zijn nog net de twee mannen te zien die de gewonde man links lieten liggen: een priester en een Leviet, beide kennelijk slechts in naam vrome lieden. Alleen de Samaritaan was bereid de beroofde man te helpen. Het werk staat ook wel bekend als De goede Samaritaan.Van Gogh verbleef in een inrichting toen hij dit werk schilderde (mei 1890). Het is een gespiegelde kopie van het gelijknamige schilderij van Eugène Delacroix, naar wiens voorbeeld Van Gogh ook een Pietà schilderde.

Met dank van de Commissie vieringen van de Geref. Kerk PKN Nieuwkoop voor je kansel optreden op zondag 16 oktober 2016