Homilie

Homilie voor de viering op zondag 26 april 2015 in de Gereformeerde Kerk te Nieuwkoop aan de hand van Psalm 65 en Johannes 10:11-16 uit De Naardense Bijbel.
ds. Suzan ten Heuw

Wie een religieuze tekst leest kan alvorens te beginnen met lezen een leeshouding aannemen die het begrijpen van een tekst in de weg staat. Zo kun je als lezer het verlangen koesteren na enkele regels gelezen te hebben een totaalbeeld, kerngedachte of clou in handen te hebben en vanuit die attitude de tekst bij voorbaat resultaatgericht benaderen. Een ander voorbeeld is je als lezer te focussen op de reconstructie van de historische context waarin de tekst is ontstaan waarmee de ‘zijnswijze’ van een psalm, gedicht of gebed die niet ‘opgaan’ in het verwijzen naar historische gegevens of daar op een hele ‘onhistorische manier’ mee omgaan, ‘vervalt’. Een laatste leeshouding die het verstaansproces van een tekst kan bemoeilijken is het voorverstaan van de lezer. Met de eigen denk- en referentiekaders, verwachtingen, opvattingen, ideeën en ervaringen gaat de lezer op de tekst af waarmee ‘de andersheid van de tekst’ zich niet kan ontsluiten en betekenissen die in de tekst zelf besloten liggen verborgen blijven. Maar je kunt een tekst ook meer open benaderen. Een voorbeeld van een open ‘leeshouding’ die ertoe kan bijdragen de ‘eigenheid’ van de tekst voor het voetlicht te brengen is het stellen van vragen. Die houding gaan we nu ‘trainen’ en cultiveren in de hoop dat de tekst in al z’n weerloosheid ons haar eigenheid te binnen brengt.
Lees verder ...