Symbolisch bloemschikken tijdens Advent en Kerst 2019

Het liturgisch bloemschikproject tijdens Advent en Kerst heeft als onderwerp:

"Geef Licht"

Advent is een periode van verwachten waarin we toeleven naar het licht, naar kerst en de geboorte van de Jezus.
De basis voor de adventsschikkingen bestaat uit een hoge driehoekige vorm waarom heen elke adventszondag een krans worden geschoven. We werken van onder naar boven, naar het licht, naar Kerst.

Driehoek, de drie steunen staan symbool voor: ik - jij, de ander - en God (ook wel: het spirituele genoemd). In de verhalen gaat het over de mensen en de wereld om hem heen en verwijst daarbij naar de genadige en rechtvaardige God.

Kransen, de kransen verwijzen naar de voortdurende cirkel van beginnen en eindigen en opnieuw beginnen. Elk jaar wordt het opnieuw kerst, elk jaar ontvangen we waarschuwingen en altijd is er hoop op een toekomst.

Eerste advent, 1 december

Een oneindige cirkel (krans) van stekelig groen is symbool voor de omheining voor de kudde, beschermend. De drie steunen zijn stevig genoeg om alles te dragen en staan symbool, voor de Drieëenheid.
God brengt zijn schapen in een veilige met stekels omheinde omgeving.
Dit is symbolisch weergegeven door de krans met stekelig groen met hier en daar een plukje schapenwol. Een cirkel is een sterke constructie en moeilijk te verbreken.
Ik zal ze samen brengen als schapen en geiten
binnen de omheining, als een kudde in de wei;
Het zal daar gonzen van de mensen.

Tweede advent, 8 december

Mensen zullen vrede leren en weten dat dát leven dichtbij het hart van de Allerhoogste is. Het visioen van de wapens die zijn omgesmeed tot nuttige werktuigen hebben de heelheid van het volk op het oog en zijn daarom alleen al goed.
Advent is toeleven naar de komst van de Vredebrenger bij uitstek.
De tweede krans is één met eucalyptusblad. De olie die je daaruit kunt winnen is reinigend en te gebruiken als je verkouden bent. De bladen met de opgerolde, scherpe punten, verwijzen naar wapens die onklaar zijn gemaakt.
Geen volk zal nog het zwaard trekken tegen
een ander volk, geen mens zal meer weten
wat oorlog is.

Derde advent, 15 december

Zondag Verheug je! De derde krans is bovenop nummer een en twee geplaatst, zo stijgt de schikking omhoog.
De derde krans is versierd met takken van de levensboom, de thuja (conifeer).
Erop ligt een snoer pinda’s, voor de vogels van de hemel.
Het is iets om ons over te verheugen en ruimhartig te delen met mens en dier van wat wij ontvangen.
In de zuil hangt een lichtkrans, het licht breekt al een beetje door, de kleur gaat even van paars naar roze.
Er is jou, mens, gezegd wat goed is,
je weet wat de HEER van je wil:
niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
en nederig de weg te gaan van je God.

Vierde advent, 22 december

De vierde en laatste krans is groen van de klimop, een hoopvolle kleur, kleur van leven.
Het is een laatbloeier, die voor bijen en hommels nog voedsel geeft als de rest al is uitgebloeid.
De plant is veelzijdig, maar we kijken er makkelijk overheen. Klimop kan bijna overal groeien, het is een taaie plant die altijd een weg vindt om te groeien.
Klimop staat symbool voor trouw door de sterke hechtwortels.
U blijft niet woedend
op wie er van uw volk nog over zijn;
liever toont u hun uw trouw.

Kerst

De kroon op al deze kransen is de bol in top. De tijd van wachten wordt afgerond met een bol vol licht en bloemen.
Woord, licht en leven zijn de drie steunpunten waarop ons geloof kan rusten. Johannes bemoedigt ons met het licht en dat zien we terug in de versiering van de bol met groen, lichtjes en geurende bloemen.
In het Woord was leven en het leven was het
licht voor de mensen. Het licht schijnt in de
duisternis en de duisternis heeft het niet in
haar macht gekregen.